lady thirty funderar - nattningsrutiner.

 
Den senaste tiden har nattningen av lilleman tagit på tok för lång tid.
Han snurrar runt, sjunger, babblar mm i en evighet innan han somnar.
Vi har testat med kortare middagslurer men det spelar ingen roll.
Det är heller ingen skillnad på om vi har varit ute en hel dag eller bara har varit hemma.
 
Vi har fått några tips som vi ska testa men jag tänkte att jag skulle kolla med er också - hur gör ni när era barn ska sova? 
Saras liv:

Efter att ha hållit på och strulat med Tuva i flera år med hennes nattningar så var vi bestämda från början att Isak skulle somna själv. Inte när han var mini liten så klart, men från när han var kanske 6 månader? Eller kanske äldre. Man glömmer ju sjukt fort... ;-) Så vi lägger helt enkelt in honom i hans säng och säger godnatt och går ut och så somnar han. Han är liksom van med det, men Isak är också sjukt kvällstrött (och sjukt morgonpigg...) så vi har det ju lite lättare där. Med Tuva var det jätte svårt att få henne att somna om hon sovit några minuter för länge på dagen... Men det stör inte alls Isak lika mycket.

Sen är det ju så att vi har haft väldiga problem med nätterna och den enda hjälpen vi fått är rådet att "somna själv i egen säng" så vi har ju gått mycket efter det.

Tydliga nattningsrutiner har jag hört är väldigt viktigt. Att man gör precis samma lika varje dag. För Isak så har det inneburit bad och sen pyjamas och välling i soffan innan vi bär in honom. Tuva började vi också läsa för tidigt, men Isak har inte ro att sitta still och lyssna på en saga än.

Hoppas att nattningarna blir lite bättre snart! Jag vet hur utmattad man blir efter att krånglat halva (eller hela...) kvällen.

Kram

Svar: Tack för din kommentar och dina råd!Jag tycker att vi har kört med tydliga nattningsrutiner men något hände för ett tag sen och det där med att somna inom max 30 min kan bli 2 timmar...inte kul. Så nu blir det nya rutiner som jag hoppas ska funka :)

Fortsättning följer.
Kram
Lady Thirty

kollijox:

Rutiner i all ära, men jag tror kanske den lille är inne i en intensiv utvecklingsfas och det gör kanske att det tar längre tid att komma till ro, mycket som skall bearbetas i den utvecklande hjärnan, samt att det är den ljusaste perioden på året! vem kan lägga sig tidigt då? Kram och hej!

Svar: Du har så rätt!Vi får nog skaffa rejäla och supermörka rullgardiner :)
Det är säkert övergående men det känns jobbigt när man är mitt i det. Samtidigt så tänker jag på att vi har haft det så enkelt hela tiden med lilleman och det kunde vara så mycket värre.

Kramkram
Lady Thirty

Maria @ Home is wherever I'm with you:

Åh svårt det där när det blir så. Alltid när Sixten har svårt att somna brukar det vara för att han är hungrig/törstig men de små kan ju inte alltid känna törst/hunger eller iaf fatta vad det är. Kanske är er kille inne i en tillväxtperiod? Sen tycker jag att nu på sommaren kan det vara knepigt med sömn tidigt på kvällen då det är så himla ljust ute. Sixten tycker att det är morgon kl åtta på kvällen...

Hoppas ni hittar på en bra lösning!
kramkram

Svar: Du har nog rätt angående tillväxt period och de ljusa kvällarna spelar verkligen en stor roll.Fortsättning följer :)
Kramkram
Lady Thirty

Kajsa:

Jag upplever att det där går i perioder. Nu är jag lite osäker på hur gammal lilleman är men jag vill minnas att min tös började snurra runt som tusan kring 1-1,5 år (hon är 3 år nu). Kan ha börjat ännu tidigare, men det kom liksom från att ha somnat på 10 min till att ta 45-60 min.

Det är frustrerande, men min (vår) taktik har varit att vara så tydlig som möjligt med läggningsrutinerna. Varva ner inför läggning. Sen är det okej att prata och mysa och skoja en stund, men sen är det dags att sova och då vill mamma/pappa inte prata mer. Då släcker vi och är givetvis med och i närheten och klappa/hålla handen/vad man nu brukar, men då är vi tysta och "tråkiga", om du förstår hur jag menar. Kröp hon iväg (hade ingen spjälsäng) så lyfte vi tillbaka henne (typ 40 ggr) utan ett ord.

Sådär höll det på ett tag, sen blev det bättre igen. Men såna perioder har kommit då och då i olika former. Just nu är det långa läggningar igen. Mycket intryck som ska smältas och svårt att komma till ro. Men det brukar ge sig efter ett tag.

Bättre tips än så har jag tyvärr inte. Annat än att vara tydlig med att läggdags inte är lekdags (alltså göra det mörkt, lugnt och "tråkigt") och att försöka ta det mer ro! :)

Svar: Tack för din kommentar!Lilleman är snart 20 månader och vi har också alltid varit tydliga med läggningsrutinerna.
Samma procedur varenda kväll men plötsligt, precis som för er, så tar det så mycket längre tid... Nu ska vi testa på nya rutiner så får vi se :)
Lady Thirty

Kajsa:

Himmel vad lång kommentar det blev! Sorry! :)

Jennica:

Hej kompis! Prova med längre sovstunder på dagen under en tid, jag vet att det låter sjukt ologiskt men det tipset fick vi och det funkade! Mer sömn leder till bättre sömn i alla fall kan det funka under en så kallad utvecklingsfas!! Lycka till!

Svar: Hej på dig!Intressant! Kanske får testa det :)
Återkommer med hur det gick isåfall.

Kram
Lady Thirty

Carolina:

Men usch, jobbigt läge... Har tyvärr inga heta tips. Att rutiner är viktigt vet du ju säkert redan och typ tydlighet. De ljusa kvällarna kan ju vara en orsak. Vi kör på både rullgardin och persienner. :-) Vi hade jobbiga nattningar med Minna när hon var runt 2-2,5 år.. Då kunde hon vara hur pigg som helst på kvällen om hon sovit för mycket på dagen. Hon fick därför sluta att sova middag under helgerna när hon var runt 2 år, hon fick fortfarande sova lite mitt på dagen på förskolan. Men vi hade en hel del jobbiga och långa nattningar (det kunde ta 2 timmar..minst..) förra våren.. Hoppas ni hittar något som funkar! Man blir ju rätt trött och less på att ägna halva kvällen åt nattning.. Kram

Svar: Jag tror vi måste skaffa rullgardiner :) Persiennerna verkar inte räcka...
Ja det känns som om man vill umgås med sin partner en stund på kvällen och inte bara natta. Det gick bättre igår kväll iaf och håller tummarna för att det fortsätter så.

Tack för din kommentar!

Kramkram
Lady Thirty

Zizzi:

Det kommer lösa sig ganska snabbt efter han börjat på dagis. Det gjorde det i alla fall för Jack. Men alla barn är ju olika.
Jag skulle skippa sömnen under dagen/middagen helt. Han är säkert grinig i början, men sen vänjer han sig tror jag.
Fast jag är ju inte mamma till baby thirty, och jag tror att mamma och pappa vet bäst när det gäller deras barn.
Vi läste god natt sagor till Jack när han skulle sova. I början fick vi läsa 10 olika sagor, för han ville byta mitt i hela tiden och jag läste tills jag blev hes, men tillslut somnade han, och det gick fortare och fortare varje gång.
Vi började att han fick somna i vår säng. Sen fick han ligga i spjälsängen, och han ville verkligen inte sova! Han stod upp och gnällde. Jag satte mig bredvid och läste och läste och tillsist hörde jag ett litet dunk. Han hade lagt sig ner och somnat.
Jag tror på rutiner.
Kram

Svar: Tack för dina ord sötis :)
Kram
Lady Thirty

Kommentera inlägget här: